مقایسه تارا V4 و شاهین پلاس ؛ کدام خودرو بهتر است؟

ضرورت وجود سیستمی چون کلاچ ، برای قطع و وصل کردن ارتباط در مبحث کلاچ به صورت کامل توضیح داده شد ، اما اکنون می خواهیم بررسی کنیم که آیا کلاچ به تنهایی برای به حرکت درآوردن خودرو کافیست یا نه؟ همانطور که گفته شد رابطه تنگاتنگی بین گیربکس و موتور یا همان پیشرانه وجود دارد. این گیربکس همان گیربکس دستی است که با راهحل میانبر یعنی تغییر آن به جعبه دنده به اتوماتیک تبدیل شده است. ضمن آنکه شاهین در نسخههای جدید به سیستم کنترل کشش و پایداری مجهز شده که در جادههای لغزنده یا هنگام دور زدنهای سریع میتواند بسیار کمککننده باشد و جلوی انحراف ماشین را بگیرد؛ اما چنین امکانی در دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی وجود ندارد. این نوع گیربکسها که سیستم سادهتری دارن در قطعات و اجزا با گیربکسهای دستی مشترک هستند، به همین دلیل هزینه ساخت و نگهداری آنها کمتر است. روغن موتور مناسب برای خودرو باید با گرانروی توصیهشده از سوی خودروساز، مطابقت داشته باشد. از اینرو، با اضافه کردن یک سری افزودنیها، چسبندگی روغن را به نحو مطلوبی افزایش میدهند تا هم اثر بیشتری در روانکاری داشته باشد و هم ایجاد اصطکاک مضاعف نکند. هرچقدر خودرویی برای به حرکت درآمدن نیاز به قدرت بیشتری داشته باشد ، نسبت انتقال دنده یک آن را ، عدد بزرگتری قرار می دهند؛ برای مثال هرچقدر خودرو ، سنگین تر باشد برای به حرکت درآمدن نیاز به قدرت بیشتری داشته و در نتیجه نسبت انتقال دنده یک آن را عدد بزرگتری قرار می دهند؛ همچنین خودروهایی که برای حمل بار طراحی شده اند ، خودروهایی که برای حرکت در مناطق سنگلاخی و صعب العبور طراحی شده اند نیز باید با نسبت انتقال بیشتری به آشنایی با محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی در ایران – آکادمی مالی مسعود حرکت دربیایند.


خودرو دیگنیتی در کنسول میانی خودرو نیز به جز یک زیر آرنجی مورد خاصی دیگری به چشم نمی خورد. البته ایرانخودرو مدتها است که تارا اتوماتیک را هم با گیربکس شش سرعته ارائه میکند درحالیکه سایپا بهتازگی خبر از عرضه نسخهٔ اتوماتیک شاهین با گیربکس در دومین مرحله فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه داده است. بهتر است حداکثر در هر دو مرحله تعویض روغن، فیلتر روغن موتور را نیز تعویض کنیم. بطور مثال سوپاپ دو به سه که کار تعویض دنده از دو به سه را بر عهده دارد .یا سوپاپ سه به دو که عمل برگرداندن دنده از سه به دو را بر عهده دارد .کنترل ولو های اتومبیل های مدل بالاتر از 1995 میلادی شیرهای برقی و سرعت سنجها نیز به آن اضافه شد. پیشتر این گیربکسها ۳ یا نهایتا ۴ سرعته ساخته میشدند، ولی با پیشرفت صنعت مکانیک، اکنون گیربکسهای با ۹ سرعت نیز تولید میشوند.


روغن موتور باید از خوردگی و زنگزدگی قطعات داخلی نیز جلوگیری کند. این روغن موتورها برای یک بازه گرمایی ساخته شدهاند و به همین خاطر با تغییر دمای موتور در حین کارکرد، مقدار مشخص و مناسبی از گرانروی خود را حفظ میکنند و باعث میشود تا روغن از مقدار مشخصی سفتتر یا روانتر نشود و در نتیجه روانکاری خود را با تغییر دمای پیشرانه، به نحو مطلوبی حفظ کند. تنظیم گرانروی: این افزودنی باعث میشود تا روغن بتواند در دماهای پایین نیز به راحتی جاری شود و روانکاری را انجام دهد، اما از محدوده گرید و روانی استاندارد خود خارج نشود. مورد 1 تا 4 توضیح داده شد، اما پس از اشاره کوتاهی به هر یک ، مورد پنجم را نیز شرح می دهیم. اما کاهش میزان آن، مشکلاتی را در پیش دارد که برای خودروهای امروزی با پیچیدگیهای بالا، خطرساز است. متاسفانه شاهین دندهای سیستم کنترل پایداری ندارد که در مقایسه با تارا، ضعف مهمی به حساب میآید.


بهخصوص اگر قرار باشد در جادههای لغزنده و خیس رانندگی کنید، وجود سیستم کنترل پایداری در تارا خیلی مواقع میتواند به کمکتان بیاید و در جاده پایداری و چسبندگی بهتری داشته باشد. وجود لجن، مانع بزرگی در روانکاری صحیح پیشرانه است. در ستون خودرو کاور یا برچسب مشکی وجود ندارد همین مسئله باعث شده است بین در راننده و سرنشین عقب، پیوستگی و هماهنگی وجود نداشته باشد. افزودنیهای این روغن باعث میشود تا در دمای بالا و شرایط سخت مثل دورهای بالای موتور، توانایی و تحمل بالاتری در برابر گرمای ناشی از کار زیاد داشته باشد. این کار حتی روغنسوزیهای خفیف را نیز از بین میبرد. این نوع روغن اصلا برای روانکاری به کار نمیرود و در واقع مایعی برای تمیزکاری موتور است. مدارک لازم برای خرید اقساطی محصولات ایرانخودرو شناسنامه، کارت ملی، برگه سخا، مدارک شغلی، مدارک احراز محل سکونت و کد ثنا هستند. این افزودنیها در محصولات تولیدی شرکتهای مختلف میتواند متفاوت و کم و زیاد باشند. ​!